Coffee Knowledge Base

15 February 2024

De nuances van directe versus indirecte handel

De nuances van directe versus indirecte handel

In deze blog onderzoeken we de verschillen tussen directe en indirecte handel in de koffie-industrie en onderzoeken we de beste praktijken voor ethische inkoop. 

Inhoudsopgave


Indirecte handel

Indirecte handel betekent dat de koffiebonen via een handelaar worden gekocht. De dealer of handelaar beschikt over agenten in verschillende landen die ervoor zorgen dat de benodigde soort koffiebonen geleverd worden.

Bonen kopen via een handelaar betekent simpelweg koffiebonen van goede kwaliteit kopen voor een vaste prijs, niets meer en niets minder. Het is niet de taak van de handelaar om de koper het volledige verhaal achter de koffie te vertellen. De handelaar heeft immers slechts beperkte informatie over de productiecyclus.

Bij het verzenden van de koffiebonen zijn ook een aantal factoren betrokken die de kwaliteit van het product kunnen beïnvloeden. Volledige traceerbaarheid van de koffieboon is lastig bij indirecte handel. Als je een hogere reputatie als brander wilt bereiken, is het een prioriteit om alles te weten over de herkomst van de koffiebonen. En dat brengt ons bij het concept van directe handel.

Directe handel

Een koffiebrander die kiest voor directe handel hecht grote waarde aan het belang van de herkomst van de koffiebonen die hij of zij gebruikt en zorgt voor transparantie en eerlijkheid in de koffietransacties. De koffiebrander is vergelijkbaar met de chef-kok van een sterrenrestaurant, die ook precies weet waar de producten die hij of zij gebruikt vandaan komen. Zonder volledige traceerbaarheid en oog voor detail is het vrijwel onmogelijk om een ​​uitgebalanceerde en hoogwaardige koffiespecialiteit te produceren.

De koffiebonen die het meest waarschijnlijk van topkwaliteit zijn, zijn te vinden op plantages waar de boer zich primair bezighoudt met de zorg voor zijn of haar product. Directe handel is gebaseerd op een directe relatie tussen teler en brander, en is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Natuurlijk kan een koffiebrander die zich op de directe handel richt, zo'n relatie niet van de ene op de andere dag tot stand brengen. Het kost tijd, geld en veel passie voor het product. En de boeren op de plantages moeten een andere filosofie hebben dan de mainstream. Er zijn in elk koffieproducerend land maar een paar telers die ervoor kiezen om ‘nichekoffie’ te produceren of dat zelfs durven te proberen.

Het evenwicht tussen directe en indirecte handel

Maar hoe zit het met een derde optie, die het beste van twee werelden biedt voor optimale resultaten in de koffie-industrie? De koffiewereld staat in dit opzicht niet stil. Terwijl de opties ooit meer zwart-wit waren, zijn er nu flexibele oplossingen en is het landschap van handelaars gediversifieerder geworden. Het bereik van handelaren is dramatisch uitgebreid en omvat nu ook niche-operatoren.

Kortom, er zijn aan de ene kant de grote handelaren en aan de andere kant de kleinere, nieuwere niche-operatoren. De grote handelaren werken vooral met volume en hebben de kracht van een zeer uitgebreid assortiment, maar vooral van conventionele koffies. De kleinere, nieuwere nichespelers zijn gespecialiseerd in specifieke herkomsten, kleine partijen en bijzondere verwerkingsmethoden. En ze zijn doorgaans erg gefocust op ethiek, langdurige relaties, transparantie en hoogwaardige koffiespecialiteiten. Ze bieden een oplossing voor kleine en middelgrote koffiespecialiteitenbranders, voor wie directe inkoop momenteel niet haalbaar of te arbeidsintensief is. Dit compromis biedt hen de voordelen van directe handel, zonder de rompslomp die daarmee gepaard gaat.

Directe eerlijke handel

Directe eerlijke handel is een belangrijk en groeiend handelsmodel dat ook een marketinginstrument is geworden, maar helaas vaak wordt misbruikt. Daarom verdient dit model enige verduidelijking.

Wat is ‘eerlijke handel’ precies? En waarom zijn we bij OR Coffee Roasters begonnen met directe eerlijke handel? Het antwoord op deze vragen vind je in onze blog: ' Eerlijkheid in elke slok: de reis van directe fairtradekoffie '.